Parking Balice, odszkodowanie za opóźniony lot
Opóźnione loty – kiedy należy Ci się odszkodowanie od linii lotniczych?
Oceń

Nawet kilkanaście minut opóźnienia samolotu może mieć poważne konsekwencje dla podróżnego: spóźnienie się na konferencję, spotkanie biznesowe czy kolejny lot. Czy w przypadku opóźnienia przylotu, można ubiegać się o odszkodowanie? Kiedy i jak to zrobić?

100.000 opóźnionych lotów rocznie w samej Europie (za Skyscanner). Kiedy z opóźnieniem lotu musimy się pogodzić, a kiedy możemy starać się o odszkodowanie?

Podstawową kwestią jest czas opóźnienia. Jeśli samolot spóźni się do 2 godzin, to tak naprawdę nie należy się nam nic. Tego typu opóźnienie trzeba po prostu wkalkulować w nasze plany. Jest to ważne, jeśli chcemy się np. przesiąść, a bilety nie są kupowane jako lot łączony.

Przy opóźnieniu powyżej 2 godzin, można starać się o odszkodowanie, przy czym jego wysokość zależeć będzie od czasu opóźnienia oraz długości trasy. Znaczenie może mieć również to, kiedy przewoźnik poinformował nas o opóźnieniu (czy zrobił to na minimum 7 dni przed wylotem czy później). Maksymalnie można uzyskać 600 euro odszkodowania.

Konkretne kwoty oraz warunki ich uzyskania (dla lotów w ramach EU) określa Artykuł 7 Rozporządzenia WE Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 11 lutego 2004 r.

Ważne w przypadku ubiegania się o odszkodowanie jest to, że wcale nie musieliśmy ponieść jakiejś istotnej straty w związku z opóźnieniem lotu. Dlatego nawet jeśli po prostu jechaliśmy na wycieczkę i w związku z tym, że zamiast o 08:00 dolecieliśmy o 12:00 nie ponieśliśmy żadnej straty, to i tak możemy ubiegać się o odszkodowanie.

Kiedy odszkodowanie za opóźniony lot się nie należy?

Niestety nie zawsze otrzymamy odszkodowanie za opóźniony bądź odwołany lot. Nie można liczyć na odszkodowanie, jeśli:

  • brak punktualności linii lotniczych wynikał ze złych warunków atmosferycznych lub działania „siły wyższej” (ciekawostka – siłą wyższą będzie też ptak, który wleciał w otwór silnika);
  • opóźnienie wynikło ze strajku, który wpłynął na możliwość rozpoczęcia lub odbycia podróży (np. strajk obsługi naziemnej lotniska),
  • w kraju wylotu bądź przylotu gwałtownie zmienia się sytuacja polityczna (czyli jest zagrożenie zamieszkami, wojną).

Do katalogu braku możliwości uzyskania odszkodowania należy jeszcze dołożyć kwestie związane z upadłością linii lotniczych. Jak pokazuje przypadek Air Berlin, może okazać się, że w praktyce uzyskanie odszkodowania okaże się niemożliwe, ze względu na brak wypłacalności przewoźnika. Jak na razie sprawy odszkodowań pasażerów Air Berlin są w toku i nie wiadomo, czy przejęcie linii pozwoli na zabezpieczenie wierzytelności, czy też ogłoszona upadłość nie pozwoli na to, by pasażerowie otrzymali odszkodowania.

Jak starać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Metody są dwie – można wystąpić o odszkodowanie samodzielnie (są do tego specjalne wzory dostępne na stronach przewoźników) lub poprosić o pomoc jedną z wyspecjalizowanych agencji zajmujących się odszkodowaniami od linii lotniczych. W pierwszym przypadku, otrzymamy całą kwotę odszkodowania, ale wszystkie formalności będzie trzeba załatwić samodzielnie. W drugim, odszkodowanie będzie pomniejszone o wynagrodzenie agencji (z reguły 15-25%), ale w zasadzie poza wypełnieniem wniosku i podaniem agencji niezbędnych danych, cała pozostała procedura nie jest już na naszej głowie.

Ile czeka się na odszkodowanie za opóźniony lot?

Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli po tym czasie nie ma żadnych informacji, można wystąpić ze skargą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

O odszkodowanie za opóźniony lot ubiega się jedynie część uprawnionych pasażerów. Warto pamiętać o przysługujących nam prawach i o odszkodowanie starać się zawsze, kiedy istnieją ku niemu przesłanki.