Odszkodowanie za opóźniony lot
Odszkodowanie za odwołany lot – kiedy się należy i jak się o nie ubiegać
5 (100%) 1 głosów

Odwołany lot to dla każdego podróżnego ogromny stres. Na szczęście przepisy unijne zobowiązują linie lotnicze do wypłaty odszkodowania dla pasażerów, którzy ze względu na odwołany lot nie mogli zrealizować swoich planów. Odszkodowania nie otrzymamy jednak zawsze – kiedy się nam należy i jak je otrzymać?

Przy jakich trasach przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Co do zasady, w każdej sytuacji odwołania lotu z przyczyn przewoźnika, można starać się o odszkodowanie. W zależności jednak od tego, czy był to lot w ramach UE czy poza jej granice, przepisy dotyczące odszkodowania za odwołany lot będą różne. W przypadku lotów wewnątrz Unii lub takich, które kończą się bądź zaczynają w państwie należącym do Unii, przewoźników obowiązuje rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego. Przepisy te są takie same dla wszystkich, a jeśli w jakimś kraju istnieją dodatkowe regulacje, nie mogą one być mniej korzystne dla pasażera niż prawo UE.

Ile wynosi odszkodowanie za odwołany lot?

Kwoty, jakie można uzyskać będą jednak zależeć zarówno od długości trasy, tego kiedy pasażer dowiedział się o odwołaniu lotu oraz jak zachował się przewoźnik (czy zaproponował alternatywny lot, a jeśli tak, to z jakim opóźnieniem pasażer doleciał do miejsca docelowego). Kwoty odszkodowania zaczynają się od 250 euro (loty do 1500 km) a kończą na 600 euro (powyżej 3500 km). Mogą zostać obniżone o 50%, jeśli przewoźnik zaproponował lot, dzięki któremu pasażer dotarł na miejsce nie później niż 3 godziny po planowanym pierwotnie przylocie.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Wtedy, kiedy lot został odwołany z przyczyn niezależnych od przewoźnika, czyli np. ze względu na:

  • złe warunki atmosferyczne (w tym klęski żywiołowe),
  • niestabilną sytuację polityczną w kraju (np. stan wojenny),
  • strajk,
  • nieoczekiwane wady samolotu.

Nawet jednak i w tych przypadkach warto się dobrze zastanowić, czy nie spróbować walczyć o odszkodowanie, bo pojawiają się sytuacje, w których tanie linie lotnicze wykorzystują np. strajki, by odwoływać nie w pełni zarezerwowane loty i tym samym oszczędzić.

Odszkodowanie nie będzie przysługiwać również wtedy, kiedy przewoźnik odpowiednio wcześnie poinformuje nas o odwołaniu lotu i zapewni transport zastępczy. Odwołanie do 14 dni przed lotem nie pozwala na ubieganie się odszkodowanie. Informacja w terminie 14-7 dni przed odlotem i transport, który pozwoli dotrzeć na miejsce nie później niż 4 godziny niż pierwotnie planowany lot (sam lot nie może rozpocząć się wcześniej niż na 2 godziny przed planowanym).

Jeśli o odwołaniu lotu dowiesz się w czasie krótszym niż 7 dni, ale przewoźnik będzie w stanie zapewnić transport tak, byś dotarł na lotnisko nie później niż 2 godziny po planowanym przylocie, to odszkodowanie również ci nie przysługuje. Warto pamiętać, że wylot nie może wtedy być szybszy niż na godzinę przed pierwotnym.

Jak się starać o odszkodowanie?

Opcje są dwie – samodzielnie bądź przez wyspecjalizowaną agencję, która w zamian za prowizję będzie starać się o odszkodowanie w naszym imieniu. W pierwszym przypadku możemy uzyskać całość odszkodowania, ale ponosimy koszt czasu (i również stresu). W drugim, wypełniamy wniosek, dajemy agencji upoważnienie i czekamy na wynik sprawy. Prowizje agencji wynoszą od 15 do 50% kwoty odszkodowania, ale plusem jest to, że nie ponosimy żadnych kosztów – również wtedy, kiedy agencja nie wygra i nie uzyskamy odszkodowania.

Aby starać się o odszkodowanie samodzielnie, wypełnij wniosek reklamacyjny na stronie przewoźnika bądź unijny wzór skargi – znajdziesz go na stronie ec.europa.eu