Odwołanie lotu potrafi bardzo skomplikować plany. Jedynym nikłym pozytywem jest wówczas możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Takie same zasady obowiązują w liniach tradycyjnych, czarterowych i niskokosztowych – bez względu na klasę podróży, cenę biletu i klasę rezerwacyjną.
Pierwszy krok – reklamacja
Na początku należy zapoznać się z regulaminem konkretnej linii lotniczej – dostępnym na stronie internetowej danej marki. Najważniejsza jest jego zgodność z regulacjami prawnymi wynikającymi z rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Nakłada ono na przewoźników obowiązek wypłacenia odszkodowania pasażerom w sytuacjach, w których:
- loty zostały odwołane,
- rejs jest znacząco opóźniony,
- odmówiono wejścia na pokład.
W obliczu braku odpowiedzi w ciągu 30 dni albo odrzucenia reklamacji można złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Formy rekompensaty
W przypadku odwołania przewozu linia lotnicza zobowiązana jest do zagwarantowania pasażerom jednej z trzech opcji w ramach zadośćuczynienia.
-
- Zwrot pełnego kosztu biletu w ciągu siedmiu dni, jeśli klient decyduje się na odstąpienie od umowy.
- Zmiana planu rejsu, czyli zapewnienie alternatywnego przelotu w najwcześniejszym dostępnym terminie, nawet jeżeli wiąże się to z podróżą innymi liniami lotniczymi.
- Zagwarantowanie lotu w innej wyznaczonej dacie, która jest dogodna dla osoby podróżującej. Sam rejs odbywa się natomiast na tej samej trasie, w podobnych lub takich samych warunkach. Wtedy również podróż może się odbywać za pomocą innego pośrednika, a nawet odmiennym środkiem transportu.
Jeżeli lot został anulowany, można liczyć również na odszkodowanie. Jego wysokość zależna jest od zasięgu podróży:
-
-
- na trasie do 1500 km, która została odwołana, łączy się z rekompensatą sięgającą do 250 euro,
- dystans 1500-3500 km w podróży wewnątrzwspólnotowej to już 400 euro odszkodowania,
- natomiast rejs powyżej 3500 km to aż 600 euro.
-
Aby ubiegać się o tego typu zadośćuczynienie, warto zachować wszystkie rachunki poczynionych wydatków.
Nie tylko rekompensata, ale też opieka
Obowiązkiem przewoźnika jest też zaopiekowanie się pasażerami, kiedy czekają na alternatywne połączenie. Oznacza to konieczność zapewnienia np. posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Zyskuje się wówczas również prawo do dwóch rozmów telefonicznych oraz przesyłek mailowych lub faksowych.
Gdy zaistnieje konieczność przenocowania, to także musi zostać to zagwarantowane przez linie lotnicze. Czasem oznacza to, że osoby oczekujące otrzymują propozycję noclegu w hotelu na terenie lub w pobliżu lotniska. Czasami trzeba zapłacić za tę „przyjemność” samemu i dopiero później domagać się rekompensaty. Transport do hotelu i z powrotem również leży w zakresie obowiązków przewoźnika. Czekając na alternatywne połączenie, ma się również możliwość do uzyskiwania wszelkich informacji, nie tylko na temat rozwoju sytuacji, ale też swoich praw.
Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?
Na odszkodowania nie można liczyć, gdy przyczyną jego anulowania były złe warunki pogodowe, awaria systemu kontroli lotów, niestabilna sytuacja polityczna albo strajk obsługi naziemnej portu lotniczego. Również reakcje przewoźnika mogą doprowadzić do niewypłacenia zadośćuczynienia. Zaliczają się do nich poinformowanie:
-
-
- o odwołaniu lotu z dwutygodniowym wyprzedzeniem,
- na przynajmniej siedem dni przed o anulowaniu lotu i zaoferowanie innego połączenia,
- wycofaniu lotu mniej niż siedem dni przed nim, ale przy zaoferowaniu alternatywnego rejsu.
-
Planowanie wyjazdu wiąże się jednak nie tylko z zabezpieczeniem na wypadek komplikacji, ale też kwestią dotarcia na lotnisko i pytaniem, co zrobić w czasie swojej nieobecności z samochodem…
Zostaw samochód na parkingu w Balicach
Jak wspominaliśmy – wybierając się w podróż samolotem, warto zadbać nie tylko o kwestie związane z samym rejsem, ale też o pozostawienie auta w bezpiecznym miejscu.
Na parkingu przy lotnisku w Balicach samochód będzie dobrze chroniony, ponieważ teren jest monitorowany całą dobę. Bardzo korzystna jest również lokalizacja – parking od lotniska w Krakowie dzieli tylko 1200 metrów. Zaletę stanowi także cennik oraz fakt, iż gwarantujemy bezpłatny dowóz do samego portu lotniczego.
Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą!